Svenskt program FACE Networks Årsmöte 2018

Plats: Krinova, Stridsvagnsvägen 14, 291 39 Kristianstad
Datum: 10-12 oktober

Dag 1

Studietur med buss till tre Skånska företag.

Start 8.00 i Kristianstad

En enklare lunch, fika och avsmakning av produkter kommer att serveras under dagen.

1: Vitaby Kyrkmejeri, Vitaby

Ganska nystartat litet mejeri med förädling av egen komjölk, till produkter som smör, crème-fraîche, och färskostar.

Säljer ännu så länge mest sina produkter lokalt. Vitaby har fått mycket uppmärksamhet för sitt goda smör och belönats med priser för sin crème-fraîche.

Mejerikan Cecilia Olsson berättar om sina tankar kring hur hon har byggt upp sin verksamhet på den egna gården, där maken Anders är huvudansvarig för mjölkkorna och råvaruproduktionen.

Vi får svenskt fika och erbjuds att smaka på någon av gårdens produkter

1. Glada Geten

Henrik och Viktoria driver en getgård med Mejeri i närheten av Hässleholm, där de förädlar sin egen mjölk till olika typer av ost, så som feta, lactique, grillost, blåmögelost och lite annat. I anslutning till detta finns också ett loppis som drivs av en annan person.

Vi gör ett besök och får se djuren, smaka ostar och titta på mejeriet. Henrik och Viktoria berättar om sina tankar runt företaget.

Här kommer vi att äta lunch.

1. Gunnaröds Gård

Svensk mjölkgård, levererar bra ystmjölk till Ådala gård.

Fin och välskött gård, har bra utrymmen för att ta emot grupper och kan berätta om hur man driver en mjölkgård enligt den svenska modellen.

Passar bra att visa upp eftersom en del av föredragen dag 2 kommer att handla om just djurhälsa och hur vi arbetar med detta i Sverige. Någon från Gunnaröds gård berättar om gården och visar runt, och Malin från Ådala gård kommer att finnas på plats och berätta lite om sin produktion av ostar och även erbjuda lite avsmakning av någon av sina produkter.

19.30 Gemensam middag på

Teaterbaren AB
Tivoliparken
291 32  KRISTIANSTAD

Dag 2

Hela denna dag ägnas åt föredrag i ämnen som berör vår bransch.

Föredragen är indelade i 4 olika teman

1. Djurhälsa

Föreläsare1: Ylva Persson, SVA, Sverige, djurhälsa enligt svensk modell

Föreläsare: 2 Jannie Vestergard, Danmark, utfodringens betydelse

Föreläsare 3: Ana Arrayo, veterinär, Spanien. Hur man utvinner löpe ur lamm och killing löpmagar på ett hantverksmässigt sätt.

1. Ystningsteknik

Föreläsare1: Paul Thomas, konsult, ystningsinstruktör, England, Problem med rosafärgad missfärgningar i ost

Föreläsare 2: Mirek Sienkewitz, mejeriteknolog, Polen, Vikten av att välja rätt ystningskultur

1. Samarbete med marknaden

Föreläsare1; Titti Qvarnström, stjärnkock, samarbete med restauranger, transparens

1. Mikrobiologi

Föreläsare: ej klart

1. 30 Gemensam middag

Europeisk ostbuffé med tillbehör, lokaler i anslutning till Krinova

Arrangeras av Restaurangskolan på Krinova i samarbete med mejerist Anna Kälvebrand

Dag 3

9.00-12.00

FACE-networks årsstämma

Sedvanligt upplagd årsstämma under ledning av vår president Frederic Blanchard, och vår sekreterare Yolande Moulem.

Ev. önskemål om att ta upp en fråga under punkten ”övriga frågor” skickas in senast en vecka i förväg till vår nationella representant, Kerstin Jürss, på e-mail: kerstin@jurssmejeri.se  som vidarebefordrar till FACE-networks sekreterare som förbereder årsstämman.

12.00-13.30 Lunch

13.30-16.30

Presentationer av olika ostar.

Presentationerna genomförs av producenterna som visar bilder och berättar om sin produkt, och om sin tillverkningsmetod. Provsmakning erbjuds vid varje presentation.

1. Vit Caprin and Mese

Anna-Karin Gidlund från Sverige, Gårdsmejerist med egen getgård sedan 40 år tillbaka , skall berätta om Vit Caprin, en getost med historia från de norra delarna av Sverige, och Mese eller Mesost, den produkt man får av vassle från samma produktion.

1. Sirene

Stoilko Apostolov från Bulgarien, skall berätta om den typiska bulgariska osten Sirene.

1. Ej klart

För mer information, kostnader och anmälan om deltagande och registrering, se FACE-networks officiella hemsida under ”events”.

När det gäller bokningar av hotell, under fliken ”accommodation”, så bör man ta hänsyn till följande.

Man bör göra sin bokning i tid, eftersom Kristianstad har ett begränsat antal hotell, och flera andra evenemang den aktuella tiden.

Föreslagna hotell är

• Quality Hotel Grand(Bokningskod: ”Ostkonferens”)
  • First Hotel Christian VI
  • Annas Hotel (Annas Hotel is in close to Krinova, 5 minutes walk.)

På de två första hotellen finns ett antal rum bokade, men endast till den 11 september, och på Quality hotel så innebär bokningskoden att man får en viss rabatt om man bokar innan dess. Därefter släpps både bokningen och rabatten.

På First hotell och Annas Hotell finns ingen rabattkod

Varmt välkommen att delta i ett trevligt evenemang med tillfälle till många intressanta möten!

Kerstin Jürss
kerstin@jurssmejeri.se